Șinele de cale ferată sunt făcute să se circule pe ele cu 120 km/h. Daca se merge mai incet, au ”boli ascunse”, susține un om din sistem. În istoria recentă nu s-au mai făcut investiții majore, iar căile de rulare s-au degradat constant.
Exfolieri, suruburi rupte sau scoase, traverse sparte. Așa au apărut celebrele restrictii de viteză, care aproape au dublat timpul de călătorie dintre Timișoara și București, parte din Magistrala 900.
”În 1996, trenul InterCity făcea 6 ore de la Timișoara, la București. Aia era normalitatea. Acum pleci și nu știi când ajungi”, spune Constantin Petreanu, președintele Uniunii ”Drum de Fier” Timișoara.
Și nici nu ne mirăm că se întâmplă asta, dacă șina arată așa cum vedem în imaginile de mai jos.
Constantin Petreanu adaugă că ”la exfolieri trebuie scăzută viteza. Practic, se introduc celebrele restricții de viteză, care, între Timișoara și Lugoj sunt de 50 – 70 km/h, deși, în mod normal, ar trebui sa se circule cu 120.”
Sunt peste 100 de zone cu restricții de viteză pe distanta de 570 de km. În unele, trenul circula cu 20 – 30 km/h. Din raportul CFR pe anul trecut, adaugă șeful de sindicat, inclusiv administrația recunoaște că viteza comerciala este la 45%, fata de cum a fost proiectată. La trenurile de marfă situația este și mai dramatică, pentru că viteza este la 25% din capacitate.
”Șina e obosită. Obosește datorită impactului cu roata. Faptul ca nu s-au înlocuit de cel puțin 30 de ani se vede prin acele exfolieri care apar și sunt foarte multe, Noi acum practic nu mai facem mentenanță care se făcea in anii 80 – 90 , numai intervenții, sporadice.
Ce spune CFR? Anunță, sec, investiții și planuri pentru următorii ani. De prezent, abia dacă zice ceva. ”Dezvoltarea infrastructurii feroviare din partea de sud-vest a ţării reprezintă o prioritate a CFR SA, iar programele de lucrări pentru reparații/modernizarea infrastructurii și suprastructurii feroviare, demarate de companie, au drept scop îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie, prin creșterea vitezei de circulație a trenurilor, a gradului de confort, precum și îmbunătățirea capacităţii de transport de călători şi de mărfuri.”
Compania adaugă: ”Până la sfârșitul anului, în cadrul programelor de întreținere/reparații curente/reînnoire a infrastructurii pe magistrala 900, finanțate din surse proprii ale companiei și de la Bugetul de Stat, se vor ridica restricțiile de viteză pe 93,52 km. Menționăm faptul că, în ultimii 10 ani, în cadrul programelor cu finanțare de la Bugetul de Stat, pentru lucrări de reînnoire a infrastructurii feroviare pentru ridicarea restricțiilor de viteză, s-au executat lucrări, în medie, pe 10,5 km de cale ferată/an, ritm care atrăgea după sine accentuarea stării de degradare a rețelei feroviare naționale.”