Aproape 300 de milioane de lei au costat cele 23 de tramvaie noi aduse în Timișoara.
„Acest proiect este unul foarte important pentru Timișoara. Vrem să asigurăm o flotă integral electrică, iar pentru a putea utiliza acest vehicule moderne, Primăria Municipiului Timișoara a făcut investiții masive și în infrastructura de transport în comun. Recent, linia 5 a fost deschisă și după 7 ani, tramvaiul 5 a circulat din nou în Ronaț, pe o linie nouă, pe un bulevard nou. A fost finalizat și bulevardul Cetății. În această vară, până la începutul școlii, ne așteptăm să avem și bulevardul Stan Vidrighin complet modernizat, inclusiv cu linia de tramvai. Toate aceste proiecte sunt parte din dezideratul primăriei de a transforma transportul în comun dintr-o modalitate de deplasare care e aleasă doar de cei care nu au altă variantă, în cea mai bună opțiune pentru toți, pentru timișoreni și pentru oraș”,
a transmis viceprimarul Ruben Lațcău.
În luna iunie 2024, se încheie și cea de-a treia etapă a proiectului. Valoarea proiectului „Înnoirea flotei de tramvaie” – etapa 3 este de 96.378.403,45 lei. Valoarea eligibilă este de 69.452.340,95 lei, din care 1.389.046,82 contributie proprie buget local. Valoarea finanțării pentru primele două etape este:
- etapa 1 – valoarea totală a fost de 92.677.295,38 lei (T.V.A. inclus), din care valoarea eligibilă este de 77.892.885,74 lei, din care 1.557.857,72 contributie proprie buget local;
- etapa 2 – valoare totală – 104.264.395,19 lei, din care valoarea eligibilă: 87.629.979,30 lei, din care 1.752.599,50 contributie proprie buget local.
Achizițiile tramvaielor, pe fiecare etapă, s-au derulat astfel:
- Etapa I: 7 tramvaie;
- Etapa II: 8 tramvaie;
- Etapa III: 8 tramvaie.
Din totalul celor 23 de tramvaie achiziționate prin proiect, 18 sunt în circulație, iar 5 sunt în proceduri de reparații și revizii.
Tramvaiele achiziționate prin proiect au parcurs peste 1.200.000 km și au înregistrat peste 5 milioane de călătorii, în peste 94.000 de ore de funcționare. Orele de funcționare au fost calculate ca raport dintre numărul de kilometri și viteza medie comercială (13 km/h).
Toți cei 103 vatmani ai STPT sunt instruiți să conducă tramvaiele Bozankaya. În prezent, 14 noi cursanți urmează școala proprie de vatmani fiind instruiți inclusiv pe tramvaiele Bozankaya.
Implementarea proiectului vine cu o serie de beneficii pentru întregul municipiu:
- Îmbunătățirea condițiilor de mediu, prin diminuarea emisiilor de CO2, a poluării fonice și reducerea consumului de energie electrică;
- Fluidizarea și îmbunătățirea traficului datorită tramvaielor multi-articulate lungi cu podea joasă, cu o capacitate de transport de minim 170 călători;
- Îmbunătățirea siguranței în circulație prin reducerea riscului și a numărului de accidente;
- Îmbunătățirea gradului de confort și civilizație; și a traficului urban în Municipiul Timișoara.