Confuzia generată în spațiul public referitoare la volumul Celulei 2 provine dintr-un calcul eronat realizat de autorități, afirmă reprezentanții RETIM, o eroare semnalată de RETIM încă din martie 2025, după ce s-a observat diferența între volumul menționat în autorizația de mediu și volumul real, corect calculat de proiectantul lucrării de închidere a celulei;
O eventuală decizie a autorităților din Timiș de a închide înainte de umplere Celula 2 de la Depozitul de Deșeuri Nepericuloase Ghizela, la capacitatea reală, actuală și nu cea prevăzută în Autorizația Integrată de Mediu în 2012, când Celula 2 nu era construită, va genera costuri mari, suplimentare pentru cetățenii din Timiș, mai transmit reprezentanții societății de salubrizare.
RETIM respinge acuzațiile CJ Timiș privind depășirea capacității reale de depozitare pe Celula 2 de la Depozitul de Deșeuri Nepericuloase Ghizela
În cadrul conferinței de presă din 3 octombrie 2025, autoritățile au prezentat o serie de aspecte legate de activitatea RETIM, inclusiv rezultatele unei ridicări topografice efectuate în luna septembrie a anului 2025, care sugerau în mod eronat că volumul depozitat real în Celula 2 ar depăși valoarea menționată în autorizația de mediu.
Mai jos transmitem în integralitate comunicatul de presă RETIM
„RETIM contestă ferm aceste acuzații și măsurile anunțate de autorități, subliniind că acestea nu reflectă realitatea din teren.
Eroare semnalată de RETIM încă din martie 2025 privind volumul real al Celulei 2
Volumul vehiculat în spațiul public provine din Autorizația Integrată de Mediu a Depozitului de Deșeuri Nepericuloase Ghizela emisă în anul 2012, an în care Celula 2 nu era construită, existând doar Celula 1. Volumul real al Celulei 2, calculat de arhitecți și ingineri în baza proiectelor de deschidere și închidere a Celulei 2, este cel comunicat de RETIM, începând cu martie 2025, tuturor autorităților cu putere decizională.
Cu toate acestea, până în prezent, autoritățile nu au răspuns apelurilor repetate ale RETIM de a corecta informațiile, continuând să se raporteze la calculul eronat inițial. Această situație a dus la perpetuarea falsei idei că Celula 2 ar fi complet ocupată. În realitatea vizibilă în teren, dar calculate și pe baza proiectelor tehnice, la acest moment procentul de ocupare este de 93,25%, iar înălțimea medie de depozitare a deșeurilor nu a fost atinsă, ceea ce permite continuarea depozitării în condiții legale.
RETIM consideră că măsurile propuse de autorități, care includ închiderea prematură a Celulei 2 și transportarea deșeurilor către alte județe, sunt abuzive și riscă să genereze o creștere nejustificată a costurilor pentru cetățeni, prin suplimentarea cheltuielilor cu transportul și manipularea deșeurilor la sute de kilometri distanță, cheltuieli care vor fi, inevitabil, transferate asupra timișenilor.
Despre capacitatea Celulei 2 a Depozitului de Deșeuri Nepericuloase de la Ghizela și falsa necesitate a închiderii
RETIM subliniază că Celula 2 nu și-a atins capacitatea maximă de depozitare. Capacitatea totală reală a depozitului este de 1.233.854 mc, conform proiectului de închidere, singurul document care arată volumul real disponibil pentru depozitarea deșeurilor, iar până în prezent a fost utilizat doar 93,25% din acest volum. De asemenea, este important de adăugat că Autorizația de Mediu nu se referă doar la capacitatea de depozitare a deșeurilor în metri cubi, ci la o înălțime medie de 20 de metri. Până în acest moment, această limită nu a fost atinsă, iar în zonele unde se poate depozita în cadrul Celulei 2, înălțimea este puțin peste 13 metri. Astfel, există încă suficient spațiu disponibil, atât din punct de vedere al volumului, cât și al înălțimii permise.
Despre închiderea Celulei 2 și impactul asupra costurilor pentru cetățeni
RETIM consideră că măsurile propuse de autorități, care impun închiderea prematură a Celulei 2 și transportarea deșeurilor către alte județe, vor duce la o creștere semnificativă a costurilor pentru cetățeni. Transportul deșeurilor la alte locații va implica costuri suplimentare de transport și manipulare, iar aceste cheltuieli vor fi, inevitabil, transferate către populație. De asemenea, această decizie ar putea crea disfuncționalități în sistemul local de gestionare a deșeurilor, cu efecte pe termen lung asupra calității serviciilor de salubritate din județul Timiș.
Despre deșeurile abandonate prezentate în materialele difuzate
În cadrul conferinței din 3 octombrie 2025 a fost difuzat și un material video apărut anterior în presă, în care erau prezentate imagini video cu modul în care gestionăm deșeurile abandonate pe domeniul public. RETIM subliniază că aceste deșeuri nu fac parte din fluxurile de colectare separată a deșeurilor reciclabile și menajere de la populație, gestionate prin contractul de delegare. Acestea sunt încadrate pe cod și flux distinct, conform Autorizației de Mediu, fiind colectate ca deșeuri abandonate provenite din rampe clandestine.
Pentru acest cod de deșeu, fluxul de gestionare este clar prevăzut de Autorizația de Mediu. Deșeurile abandonate provenite din rampe clandestine nu intră în proces de sortare sau tratare, ci sunt direcționate direct către depozitare.
În plus, infrastructura de sortare și tratare a deșeurilor municipale este în responsabilitatea Consiliului Județean Timiș, conform Planului Județean de Gestiune a Deșeurilor. Lipsa unor instalații dedicate pentru anumite fluxuri, a fost semnalată de RETIM autorităților în mod repetat.
Despre utilizarea fondului de închidere
RETIM respinge acuzațiile privind cheltuirea necorespunzătoare a fondului de închidere. Toate cheltuielile realizate din acest fond sunt conforme reglementărilor legale și sunt destinate exclusiv lucrărilor de închidere a depozitului și de implementare a măsurilor de protecție a mediului. Fondul de închidere este gestionat cu responsabilitate, iar fiecare etapă este monitorizată de autoritățile competente pentru a asigura transparența și legalitatea întregului proces.
RETIM continuă să își desfășoare activitatea cu respect față de lege și față de cetățenii județului Timiș, iar deciziile operatorului sunt ghidate exclusiv de interesul public și de principiile transparenței. Vă asigurăm că RETIM va face tot posibilul pentru a minimiza impactul asupra cetățenilor și pentru a proteja mediul înconjurător, respectând în totalitate legislația națională și europeană.”,
se arată în comunicatul RETIM.