Riscăm să pierdem Semmeringul Bănățean, atrag atenția mai multe ONG-uri din zona Banatului de Munte, după ce CFR a decis să nu se mai circule pe acest traseu decât în weekenduri, începând cu data de 12 decembrie și până în martie 2022. O petiție semnată de peste 10 mii de persoane, transpusă în scrisoare deschisă, a fost transmisă ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu.
Asociația „Euroland Banat” este vocea prin care peste 10 mii de persoane cer sprijinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, în situația în care se află Semmeringul Bănățean.
Reprezentanții asociației atrag atenția că decizia CFR de închidere a traficului pe calea ferată în timpul săptămânii este doar începutul. De fapt, s-ar urmări închiderea completă a celei mai vechi căi ferate de munte de pe teritoriul actual al României, dată în funcţiune la 15 decembrie 1863.
„Pe lângă frumusețea peisajului, originalitatea traseului și spectaculozitatea lucrărilor tehnice, calea ferată Oravița-Anina este singura legătură pentru multe dintre comunitățile din Valea Carașului. Ea are un rol major atât pentru legătura dintre Oravița și Anina, cât și pentru comunele situate pe acest traseu.
Trebuie să accentuăm faptul că dispariția acestui obiectiv turistic de importanta națională, va duce la pierderi inestimabile, pe termen lung, pentru orașele Anina, Oravița și întreaga zonă, ce încearcă să își revină economic prin turism.
Subliniem faptul că linia de cale ferată Oravița-Anina este parte a sitului „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina”, este clasată ca monument de patrimoniu, clasa A (Lista monumentelor istorice LMI cod CS-II-a-A-10949.02) și reprezintă una dintre pricipalele atracții din județul Caraș-Severin și din întregul Banat Montan. Deși CFR-ul și Ministerul se concentrează in motivațiile lor pe „eficiență, cheltuieli de exploatare, pierderi, obținere cote de profit etc.”, în fapt, pericolul real este cel al alterării și pierderii integrității obiectivului ce are statut juridic de monument istoric. Degradarea sau dispariția sa ar presupune costuri mult mai mari pentru refacere și, nu în ultimul rând, ar conduce la tragerea la răspundere, conform prevederilor legale, a celor responsabili.”, se arată în scrisoarea deschisă transmisă lui Sorin Grindeanu.
”(…)vă solicităm dumneavoastră, Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și SN CFR SA (CFR Călători, CFR Infrastructură etc.) păstrarea și pe mai departe a unei curse zilnice regulate de călători pe calea ferată Oravița – Anina și retur, menținerea acesteia în viitorul Mers al trenurilor (cu valabilitate incepând cu data de 12.12.2021) pentru ca locuitorii zonei să dispună de un mijloc de transport, iar turiștii să se poată bucura de frumusețea peisajelor din Munții Banatului! Bineînțeles, susținem și componenta turistică vizată de CFR Călători, această cursă zilnică putând fi oricând suplimentată cu alte curse de garnituri turistice în funcție de nevoi. (…) În data de 15 decembrie linia ferată Oravița-Anina împlinește 158 de ani. Contăm pe sprijinul dumneavoastră pentru a putea sărbători, într-un tren funcțional zilnic, acest traseu deosebit.”, se mai arată în scrisoarea deschisă.