Comercianții din Timișoara vor fi obligați să rețină o garanție de 50 bani pentru ambalajele de băuturi. Banii vor fi returnați cumpărătorilor care returnează sticlele goale.
Acest lucru va fi posibil după ce în România va fi implementat Sistemul de Garanție – Returnare (SGR). Primăria Timișoara face apel la firme să se înscrie în platformă.
„Primăria Timișoara anunță implementarea Sistemului de Garanție – Returnare (SGR) pentru ambalaje de băuturi, cu obligativitatea agenților economici de a se înregistra în baza de date pana la 28 februarie. Sistemul (SGR) va fi implementat în întreaga țară până la data de 30 noiembrie 2023. Așadar, dacă comercializezi, faci parte din HoReCa sau produci/imporți băuturi în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, atunci ai obligativitatea legală de a te înregistra în baza de date a SGR. Înscrierea se face pe www.returosgr.ro”, au informat reprezentanții instituției.
Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific. După golirea ambalajului (al sticlei), consumatorul va trebui să îl aducă într-unul din punctele de returnare organizate de comercianți. Practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal și chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.
Cetățenii vor avea de urmat trei pași: vor plăti o garanție de 50 de bani atunci când cumpără o băutură de la un comerciant; după golirea ambalajului, va trebui să îl returneze în orice magazin din România; în schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial.
Conform prevederilor legale, nerespectarea termenului limită de înscriere în platformă poate fi sancționată de către Garda Națională de Mediu cu amendă cuprinsă între 20.000 și 40.000 de lei.