Societatea de Transport Public Timișoara nu va mai întinde mâna la primărie de fiecare dată când va avea probleme cu banii.
Cel puțin astea sunt planurile primarului Dominic Fritz, care vrea să transforme STPT într-o companie performantă. Edilul-șef susține că STPT s-a confruntat, în ultimii doi ani, cu probleme financiare grave din cauza contractului păgubos încheiat cu Societatea Metropolitană de Transport Timișoara.
„Problema cu acest contract era că înțelegerea despre ce este o cheltuială eligibilă care trebuie rambursată de către SMTT a fost complet diferită. Așa că în fiecare lună STPT a depus o factură la SMTT, din care SMTT a recunoscut poate jumătate din factură, și vorbim de milioane de lei. Era clar că era o disfuncțiune majoră în acest contract. Cu ajutorul unei echipe de experți de la BERD, a fost făcut un audit de contract, pe care trebuie să-l aprobăm, în baza căruia urmează ca Primăria Timișoara, prin SMTT, să mai dea între 20 și 30 milioane lei pentru banii ce într-adevăr trebuiau dați către STPT. În urma acestor eforturi, am rectificat și am votat în ultimul plen un nou contract de delegare, vechiul contract a adus un deserviciu major STPT-ului”, a explicat Dominic Fritz.
Totodată, primarul Timișoarei a afirmat că sunt șanse ca STPT să scape de o bună parte din datoriile pe care le are la ANAF, având în vedere prevederile Ordonanței de Urgență 6, care presupun o restructurare a creanțelor.
De asemenea, Dominic Fritz susține că se lucrează la schimbarea sistemului de subvenționare al STPT, astfel încât conducerea să fie motivată să o transforme într-o companie performantă.
„Au fost clar niște probleme sistemice la STPT, care au făcut ca această companie să nu funcționeze economic. Este clar că întotdeauna va avea nevoie de subvenții din partea Consiliului Local Timișoara, dar felul în care acum este construit acest sistem de subvenționare nu este chiar în regulă. Avem o parte de subvenție și apoi avem o parte de compensare dacă STPT nu-și recuperează prin vânzarea biletelor banii necesari pentru funcționare. Asta înseamnă că este o companie care se poate baza, chiar dacă ar avea zero pasageri, că vor primi banii de la Primăria Timișoara, care o să compenseze lipsa vânzării biletelor prin subvenții. Este clar că cu un astfel de sistem de subvenții nu există niciun fel de stimul economic, managerial pentru a crește numărul de pasageri. Și aici este clar că trebuie, împreună cu noul Consiliu de Administrație de la STPT, să găsim variante cum putem forța STPT să aibă, în primul rând, îngrijorarea cum creștem pasagerii, pentru că, momentan, nu asta era principala grijă a STPT, îmi pare rău să o spun. Este un sistem care a dus la o atitudine de doar trebuie să întindem mâna dacă avem nevoie de bani. Doar dacă introducem în sistem ca ei să aibă un interes antreprenorial să crească numărul de pasageri, doar atunci vom avea o companie performantă. Mă bucur că în sfârșit facem niște schimbări sistemice care vor stimula STPT ca o companie care vrea să crească, să pună un accent mai mare pe pasageri, și nu pe țeava de bani din Primăria Timișoara”, a explicat Dominic Fritz.